Kementerian Pendidikan
Malaysia bertekad meningkatkan kualiti kemenjadian murid selaras dengan aspirasi meletakkan sistem pendidikan
Malaysia dalam kelompok sepertiga teratas di dunia. Sejajar dengan Falsafah Pendidikan Kebangsaan, pendekatan pendidikan tertumpu kepada pembangunan murid secara holistik yang
menekankan pembangunan intelek, rohani, emosi, dan fizikal, seiring dengan penghayatan identiti nasional yang
kukuh.
Kurikulum dan pentaksiran mesti selaras dengan tanda aras antarabangsa bagi memastikan murid di negara ini memperoleh pengetahuan dan kemahiran yang
diperlukan untuk berjaya pada abad
ke-21 dan seterusnya, seiring dengan semangat pembelajaran sepanjang hayat.
2015
§Perkongsian Maklumat Pembelajaran Alaf 21 dengan semua sekolah melalui CPD/LADAP/PLC
§Pelaksanaan sekolah rintis/Bilik darjah rintis
§Penyediaan panduan Pembelajaran Alaf 21
§Penyediaan instrumen pemantauan Pembelajaran Alaf 21
§Sumber rujukan: Sekolah Bestari, Sekolah Amanah, Program International Baccalaurette
2016
§Pembudayaan Pembelajaran Alaf 21 ke semua sekolah
§Pemantapan Pembelajaran Alaf 21 melalui CPD/LADAP/PLC yang berterusan
§Pembentukan Pasukan Guru Kreatif dan Innovatif dalam memantapkan lagi Pembelajaran Abad 21
2017
§Membudayakan sepenuhnya Pembelajaran Abad 21 ke semua sekolah
Kesediaan Guru & Bilik Darjah
- perhatian khusus diberikan kepada kumpulan murid yang keperluannya berbeza supaya mereka berpeluang mengembangkan potensi diri
- Keberkesanan pelaksanaan pembelajaran abad ke-21 berkait rapat dengan kefahaman guru terhadap ciri-ciri pembelajaran abad ke-21
- reka bentuk bilik dan kesediaan guru sebagai orang yang akan memimpin proses pembelajaran.
Mesti ada keseimbangan
Ciri-ciri Pembelajaran Abad ke-21
1. Pembelajaran Berasaskan Murid
2. Pembelajaran Kolaboratif
3. Kemahiran
4. Pembelajaran adalah proses
5. Pemikiran aras tinggi
6. Praktikal
7. Kemahiran untuk kehidupan
8. Berkumpulan
9. Komuniti
10. Pentaksiran formatif
11. Belajar untuk kehidupan
1.Pembelajaran Berasaskan Murid
§ Pembelajaran akan lebih berkesan sekiranya pembelajaran mengambil kira keperluan dan kepelbagaian murid
(Draves & Julie, 2011).
§ Murid haruslah belajar melalui pelbagai aktiviti, kaedah pembelajaran, berdasarkan kecenderungan dan minat yang bersesuaian dengan murid itu sendiri. Murid aktif belajar dan guru sebagai pembimbing pembelajaran.
Sebelum pelaksanaan pembelajaran guru perlu mengenali diri murid, iaitu:
§Tahap kecerdasan (tinggi, sederhana dan rendah)
§Tahap kematangan murid
§Kecerdasan pelbagai (multiple intelligence)
§Gaya pembelajaran murid (visual, fizikal, audiotori, verbal, logikal, sosial dan individual).
2. Pembelajaran Kolaboratif
Dalam bilik darjah kolaboratif boleh berlaku dalam dua keadaan:
§Kolaboratif berlaku antara murid dengan guru: Guru dan murid berkongsi pendapat, menentukan aktiviti dan membuat keputusan yang akan dilaksanakan.
§Kolaboratif antara murid: Murid belajar bersama-sama secara aktif, saling membantu untuk mencapai objektif pembelajaran
Kolaboratif juga boleh berlaku di luar bilik darjah dalam pelbagai bentuk. Contohnya sekolah atau murid yang mempunyai kemudahan ICT yang baik di rumah boleh melibatkan diri dalam kolaborasi secara dalam talian.
3. Kemahiran
Pembelajaran yang berkesan membolehkan murid menguasai kemahiran yang dipelajari dan mengaplikasikannya dengan efisien (Colin, Brown & Newman, 1989).
Kemahiran boleh ditunjukkan oleh hasil kerja murid yang boleh diukur atau diperhatikan.
Contoh:
§Murid yang mempelajari teknik menulis akan dapat menulis dengan tulisan yang kemas dan bentuk yang tepat
§Murid yang mempelajari langkah-langkah menjalankan eksperimen akan dapat menjalankan eksperimen dengan betul dan selamat.
§Murid mempelajari teknik melukis graf akan dapat melukis graf yang betul dan kemas.
§Murid mempelajari kemahiran berbahasa dan dapat menulis serta bertutur dengan tata bahasa yang betul
4. Pembelajaran Adalah Proses
§Pembelajaran adalah proses adaptasi antara pengetahuan diperolehi melalui transformasi
pengalaman seseorang (Kolb,1984).
Semasa belajar:
§Murid melakukan pelbagai aktiviti konstruktif seperti berbincang, mengumpul maklumat, menganalisis dan membuat kesimpulan di bawah bimbingan guru.
§Guru dan murid membuat refleksi terhadap proses pembelajaran.
§Refleksi membolehkan guru dan murid menilai hasil pembelajaran mereka dan menerangkan pelbagai kemahiran lain yang di pelajari semasa melakukan aktiviti pembelajaran.
5. Pemikiran Aras Tinggi
§Kemahiran berfikir aras tinggi (KBAT) ialah keupayaan untuk mengaplikasikan pengetahuan, kemahiran dan nilai dalam membuat penaakulan dan refleksi bagi menyelesaikan masalah, membuat keputusan, berinovasi dan berupaya mencipta sesuatu (KPM 2013)
§Pemikiran aras tinggi melibatkan empat aras teratas dalam Taksonomi Bloom, iaitu mengaplikasi, menganalisis, menilai, mencipta
§Pemikiran aras tinggi berkait rapat dengan pemikiran kreatif dan kritis yang perlu dikuasai oleh murid dalam Pendidikan Abad Ke-21.
§Pengintegrasian KBAT, pemikiran kreatif dan kritis boleh dilakukan dalam beberapa kaedah. Antaranya:
i. Penyelesaian masalah
ii. Penyoalan yang melibatkan pemikiran aras tinggi
iii. Pelaksanaan projek
iv. Integrasi i-think dalam proses pembelajaran
6. Praktikal
Guru harus membimbing murid supaya dapat:
§Mengaitkan teori dengan amali
§Belajar melalui pelbagai aktiviti konstruktif
§Mengaplikasi teori secara praktikal
§Menjalani pembelajaran secara kontekstual
Antara strategi pembelajaran yang boleh dijalankan ialah:
• Inkuiri penemuan
• Projek
• Penyelesaian masalah
• Kerja lapangan
• Eksperimen
• Simulasi
• Main peranan
• Aktiviti hands- on
7.Kemahiran Untuk Kehidupan
Kemahiran yang dipelajari di sekolah seharusnya meningkatkan kemahiran murid menjalani dan menguruskan kehidupan mereka dengan lebih berkesan. Oleh itu, aktiviti pembelajaran haruslah:
§sentiasa releven dengan perkembangan terkini.
§melibatkan integrasi kecerdasan pelbagai (multiple intelligence).
§membolehkan kemahiran yang dipelajari boleh diaplikasikan dalam kehidupan murid.
§menggunakan maklumat, sumber pembelajaran, peralatan dan teknologi terkini.
Pendidikan berkualiti menghasilkan murid yang kreatif, kritis, inovatif dan dapat mengaplikasikan kemahiran yang dipelajari untuk mencapai kejayaan dalam kehidupan mereka.
8. Berkumpulan
Pembelajaran berkumpulan memberi peluang kepada murid untuk meningkatkan kemahiran interpersonal, berkomunikasi, penyelesaian masalah, kemahiran berfikir dan menilai kekuatan serta kelemahan mereka
(Amstrong 2012 , O’Donnell 2006)
Terdapat pelbagai kaedah pembelajaran berkumpulan yang boleh diaplikasikan. Antaranya termasuklah pembelajaran koperatif.
Terdapat beberapa teknik pembelajaran koperatif yang boleh dijalankan. Antaranya ialah:
Terdapat beberapa teknik pembelajaran koperatif yang boleh dijalankan. Antaranya ialah:
Jigsaw, Think-Pair-Share, Round Robin, Numbered Heads dan sebagainya.
(Kagan Structure)
0 comments:
Post a Comment