VISI : Pendidikan Berkualiti Insan Terdidik Negara Sejahtera MISI : Melestarikan Sistem Pendidikan Yang Berkualiti Untuk Membangunkan Potensi Individu Bagi Memenuhi Aspirasi Negara

SIRE-EURO

Pendidikan di Malaysia adalah suatu usaha berterusan ke arah memperkembangkan lagi potensi individu secara menyeluruh dan bersepadu untuk mewujudkan insan yang seimbang dan harmonis dari segi intelek, rohani, emosi dan jasmani berdasarkan kepercayaan dan kepatuhan kepada Tuhan. Usaha ini adalah bagi melahirkan rakyat Malaysia yang berilmu pengetahuan, berketerampilan, berakhlak mulia, bertanggungjawab dan berkeupayaan mencapai kesejahteraan diri, serta memberi sumbangan terhadap keharmonian dan kemakmuran keluarga, masyarakat dan negara.

Tuesday, January 13, 2015

Pengurusan Akademik

Pengurusan Akademik

 

Peranan dan Fungsi

  1. Merancang, mengurus dan melaksanakan dasar-dasar pendidikan berkaitan akademik yang ditetapkan oleh Kementerian Pendidikan Malaysia.
  2. Merancang, menyelaras dan mengurus strategi pelaksanaan semua mata pelajaran di peringkat sekolah rendah dan sekolah menengah.
  3. Merancang, menyelaras dan melaksanakan program-program dan projek-projek khas yang berkaitan dengan peningkatan prestasi akademik.
  4. Merancang, menyelia, memantau, mengesan dan mengesahkan pelaksanaan aktiviti P&P serta pengurusan kurikulum sekolah.
  5. Merancang, menyelaras dan mengurus pengintergrasian ICT dalam pengajaran dan pembelajaran.
  6. Membimbing dan memberikan panduan kepada guru-guru berkaitan urusan P&P serta pengurusan kurikulum di sekolah.
  7. Merancang, menyelaras dan mengurus program bersepadu guru-guru cemerlang bagi peningkatan kecemerlangan akademik.
  8. Merancang, menyelaras dan mengurus pembangunan profesionalisme keguruan berdasarkan pedagogi dan mata pelajaran.
  9. Merancang, menyelaras, melaksana dan menyebar luas dapatan penyelidikan dan kajian tindakan bagi peningkatan profesionalisme keguruan.
  10. Merancang, menyelaras, mengurus dan menganalisis data dan maklumat pelaksanaan program akademik untuk tindakan susulan bagi penambahbaikan.
  11. Mengurus setia dan menganggotai jawatankuasa-jawatankuasa yang berkaitan pelaksanaan kurikulum dan akademik di peringkat JPN dan KPM.

--
HJ KASSIM HUSIN
Pegawai Pendidikan Daerah
Marang, Terengganu.
http://www.moe.gov.my/ppdmarang/   e-mail: marangppd@yahoo.com

0 comments:

Post a Comment